Genom minnet av Förintelsen manas vi att alltid bilda motstånd mot människoföraktet i alla dess former. Förintelsen har skett förut och kan ske igen, skriver Helle Klein.

Stå emot murbyggandet

Helle Klein

Genom minnet av Förintelsen manas vi att alltid bilda motstånd mot människoföraktet i alla dess former. Förintelsen har skett förut och kan ske igen, skriver Helle Klein.

Förintelsens minne högtidlighålls i dag. Det är en dag då vi lovar varandra att aldrig någonsin glömma det fasansfulla som skedde och aldrig någonsin låta det ske igen.

Tyvärr är det si och så med minnet. Återigen marscherar människoföraktets rörelser runtom i Europa – antisemitism, antiziganism och islamofobi florerar åter öppet på gator och torg men också i de folkvalda parlamenten. Aldrig sen andra världskriget har det funnit så många högerextrema partier som ställer upp i val.
Minnesförlusten tycks vara ett faktum i dagens Europa.

Kanske är det lika viktigt att minnas upprinnelsen till Förintelsen? För några år sedan besökte jag en stor utställning i Berlin om Hitler och nazismen. Det intressanta var att den inte startade med nazisternas politiska seger utan började långt tidigare – då Hitler mest ansågs vara en tokstolle och nazisterna bara var en marginell skränfock som höll till på ölhaken runtom i Tyskland.

Steg för steg i takt med växande arbetslöshet och misstro mot demokratin normaliserades hatet mot judarna och Hitler togs in i de borgerliga salongerna. Den som ingen hade tagit på allvar gjordes alltmer rumsren. I ruinerna från andra världskriget växte revanschismen och syndabockstänkandet tog fart.

Utställningen fick mig just att tänka hur viktigt det är att vara lyhörd för otäcka stämningar i vår egen tid även om de just nu bara är marginella. Faran är när de börjar normaliseras, när stereotypernas förenklingar om ”den andra” omvandlas till mainstreampolitik. Vi ser det i dagens debatter om exempelvis burkaförbud, minaretomröstningar och REVA-system. Eller när plötsligt den rasistiska dagordningens fråga ”Hur mycket invandring tål vi?” görs till huvudnummer i de politiska finrummen. Eller när politikerföraktet odlas och massarbetslöshet och social oro leder till våldsamma attacker på demokratin.

Vi ser allt detta i Europa idag. Vi ser det i vårt eget land. Som om ingen minns hur illa det kan gå.

Människovärdet står på spel och som kristen måste jag reagera. Precis som en gång den tyska prästen och motståndsmannen Dietrich Bonhoeffer och andra modiga kristna gjorde när nazismens stöveltramp började skönjas i Tyskland. För dem var nästankärleken och Kristus viktigare än kyrkan och de bildade motstånd mot det kristna medlöperiet.

Bonhoeffers motstånd mot nazismen grundade sig i övertygelsen om att vi alla är Guds barn – det är mer som förenar mig som kristen med andra än som skiljer.
Främlingsfientlighetens idé är särskiljandet. Den vill sätta grupp mot grupp. För Bonhoeffer var hävdandet av det sant kristna detsamma som hävdandet av det djupast mänskliga.

Varför ska kyrkan ta ställning mot antisemitismen frågade teologen Karl Barth. Hans svar blev: Jo, för att Jesus var jude. Ett till synes korrekt svar. Men Dietrich Bonhoeffer svarade: Judarna är också människor!

För Bonhoeffer var det avgörande att bekämpa människoföraktet. I boken ”Etik” betonar han att detta att vara kristen är att vara människa. Kristus är den sanna människan och Kristus kan därför aldrig komma i konflikt med det djupast mänskliga – däremot i ständig konflikt med människoföraktet, med det som förnedrar och kränker och hindrar oss från att vara de vi är.

Min farfars far, rabbinen Gottlieb Klein, flydde den växande antisemitismen i Berlin redan på 1880-talet. Han kom till Stockholm och verkade som rabbin här fram till sin död 1914. Tillsammans med de då unga teologerna Nathan Söderblom och Samuel Fries framhöll han universalismen i en tid då nationalismens vindar blåste starkt.

Genom den religionsdialogiska hållningen bildade dessa modiga teologer motkraft till inskränkthetens murbyggeri. En Fader i himmelen, en mänsklighet på jorden, predikade Gottlieb och fick medhåll av sina kristna trosfränder.

Måtte detta credo återigen ljuda från kyrkor, synagogor och moskéer. Teologins uppgift i dag är att råda bot på minnesförlusten. Minnet av Förintelsen manar oss att alltid bilda motstånd mot människoföraktet.

Om det är något som behöver betonas när det ropas på mer av avgränsning, mer av ”vi mot dem”, är att Gud är större.

6 kommentarer på “Stå emot murbyggandet

  1. Irène Nordgren skriver:

    Tack Helle för att du som en levande fyr kastar ljus över historien så att vi minns ”hur illa det kan gå.”

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=11896

    Shalom

    // Irène

  2. Bengt Olof Dike skriver:

    Helle,

    jag delar förstås helt Dina slutsatser men undrar varför Du alls ej nämner den antisemitism, som finns inom vänstern och som även är ett faktum i muslimska grupper? Orsaksanalysen är därför haltande; det är inte heller första gången som Du tyvärr tycks negligera det vänsterextrema hotet mot demokratin som Säpo flera gånger har dokumenterat.

    Som Du naturligtvis är väl informerad om, har antisemitiska attacker vid många tillfällen ägt rum i Malmö och med all rätt uppmärksammats rikspolitiskt. Vet Du möjligen varifrån flera av attackerna har kommit? Det finns nämligen andra bovar i dramat än den vidriga högerextremismens skrikiga och och motbjudande företrädare.

  3. Lennart Severin skriver:

    En vän har iinspirerat mej all läsa texter av Gottlieb Klein. Jag är djupt intresserad och engagerad. Som präst skulle jag önska att han arbete fick ny kontakt med vår tid.

  4. Helle Klein skriver:

    Irene: Tack kära du!
    Bengt Olof: Är det inte lite förmätet att försöka göra detta till en ”partipolitisk fråga”. Jag har inget som helst till övers för politisk extremism eller politiskt våld vare sig det kommer från höger eller vänster. Men fakta är att det under de senaste tio åren begått flera mord i vårt land utförda av nazister. Inte ett enda har begåtts av vänsterextremister eller sk islamister.
    Läs gärna mer här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18065466.ab
    Den framväxande högerextremismen och fascismen i Europa är ett faktum och det är dessa rörelser som utgör det största hotet mot vår demokrati idag. Det hindrar inte att man måste se upp med annan extremism.
    Lennart: Så roligt att du läst texter av Gottlieb – ja det är en inspirerande teolog också för oss kristna! Jag kommer att föreläsa om honom i Storkyrkan den 4/3 om du har vägarna förbi.

  5. Bengt Olof Dike skriver:

    Nej Helle, Du bagatelliserar – eller underskattar – det vänsterextrema våldet. Så sent som i höstas (nov) gjorde polisen ett tillslag på många adresser mot Revolutionära Frontens medlemmar. Frontföreträdare är misstänkta för mordförsök, grov skadegörelse, olaga hot, innehåll av gatustridsvapen och sabotage mot samhällsfunktioner.
    Och vilka var det som ägnade sig åt att förstöra Göteborgs centrala delar vid USA-presidentens besök där för ett antal år sedan: bränder, fönsterkrossning, skadegörelse, m.m? Och nästan varje gång som SD har tillståndsgivna torgmöten finns vänsterextremister på plats för att sabotera dem. Medialt brukar de då kallas ”motdemonstranter” i stället för med sin riktiga beteckning. Du hänvisar till en åsiktsartikel av Din tidigare tidnings medarbetare, som tydligen ínte vill ta till sig Säpos statistik på rätt sätt. Och faktum är, vad du än hävdar om extremismen, att jag inte kan påminna mig någon artikel från Dig, där Du nämner vänsterextremism i samma andetag som högerdito, rasism och nazism.
    Det är lika beklagligt som belysande för just bagatelliseringen.

    Vågar eller vill Du, Helle, inte frekvent varna för vänsterextremism och kommunism lika ofta som Du gör det för de andra politiska extremerna?
    Sedan gick Du tyst förbi frågan om varifrån många antisemitiska attacker i Malmö kommit.
    Jo, svaret är beklagligtvis detta: från muslimer. Samtidigt är antisemitismen i vänstern såväl historiskt som i nutid dokumenterad.

    Därför, bästa Helle, skadar det inte om Du vidgar perspektiven och verkligen ser fienderna också på andra håll än högerut.