Påsken är över. Eftersmaken är inte den bästa.

Gör upp med Johannes svartmålning av judarna

Helena Myrstener

Påsken är över. Eftersmaken är inte den bästa. Påskens glädje, javisst, men den som besökte en kyrka veckan före påsk fick en dos antisemitism på köpet.

Av de fyra evangelisterna var det Johannes som lästes i år. Och vi läste det plågsamma utpekandet av ”judarna” till Jesu lidande och död. För så är det med Johannes. Det har starka antijudiska drag. ”Judarna” står på samma sida som ”världen” dvs de som inte tror. De vill stena Jesus och döda honom . De bär ansvaret för hans död och deras Gud står i förbund med Djävulen.

Hela sjuttio gånger förekommer ordet ”judarna” i svepande, generella och negativa drag. De positiva hänvisningarna är enbart sporadiska. Tro mig, det är en sak att sitta på kammaren och läsa Jesu passionsberättelse enligt Johannes och något helt annat att stå i en stor kyrka med bästa högtalaranläggningen och läsa om ”judarnas” skuld i Jesu död. Det känns inte bra och det är inte bra.

I Frankrike har de antisemitiska attackerna nått en toppnivå de senaste åren. Rädslan för hatbrott bland Europas judiska befolkning växer. Många judar undviker att gå ut med kippa. Nu finns den ”magiska” kippan berättar svt:s nyhetsprogram Aktuellt. Den magiska kippan syns inte utan är mer som en del av håret och den består också av riktigt hår.

Det är djupt tragiskt att en religiös identitetsmarkör ska behöva döljas. Men så ser samtiden ut och det måste Svenska kyrkan förhålla sig till och faktiskt avstå från att använda sig av Johannesevangeliet under Stilla veckan. Mänskliga hänsyn måste väga tyngre än den kontextuella eller historiska förklaringen till generaliseringen av judarna.

De texter som läses i kyrkans gudstjänster betraktas som centrala. Det har gjorts ett urval av Bibeln som det också måste finnas en frihet att få välja bort när särskilda och speciella hänsyn måste tas. Trakasseras och dödas judar idag pga sin identitet och religiösa tillhörighet måste det få konsekvenser för en kristen kyrka.

Att då stå och läsa dessa känslomässigt berörande texter från ett evangelium för människor vid andakter och gudstjänster där en hel folkgrupp får bära skulden blir motbjudande. Det blir ett religiöst, kulturellt och mänskligt övergrepp.

Teologen och professorn Jesper Svartvik ifrågasatte bibelkommissionens beslut att använda begreppet ”judarna” i den senaste bibelöversättningen. Begreppet har en tydlig retorisk koppling. Denna kritik från Svartvik framfördes år 2006. Översättarnas val då visar på en naiv hållning till kyrkans antisemitiska förflutna. Ett förflutet som handlar om lidande, mord och övergrepp. Om en Hitler som förklarar förföljelserna av judar med att han enbart avslutar det som de kristna påbörjat.

Det sista vi behöver är antisemitiska textläsningar i kyrkorna idag.

3 kommentarer på “Gör upp med Johannes svartmålning av judarna

  1. Kristian skriver:

    Det är bra att du vill göra upp med hatet mot judar. Men tro inte att det räcker med bara Johannes!

    Vi har ju också Matteus (27:25) och Paulus (1 Thess 2:14-16). Och det kanske mest antisemitiska av allt: Martin Luther och hans bok ”Om judarna och deras lögner”.

    Detta tycks vara något som fortfarande sopas under mattan i SvK. Om man googlar ”Luther antisemit” så får man till exempel upp denna sida hos SvK, ”fråga prästen”:

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=680813

    Där erkänns visserligen att Luther skrev boken, men man försöker släta över det hela genom att kalla det ”mustigt språk”.

    Så hur var det då? Jo, i kapitel 11 uppmanar Luther till att bränna judarnas skolor och synagogor, rasera deras boningshus och beslagta deras heliga skrifter. Rabbiner ska förbjudas att predika, judar ska betraktas som fredlösa på landsvägarna. Judar ska ifråntas pengar, silver och guld, och inte få något tillbaka förrän de konverterar.

    ”Mustigt språk”, minsann!

    Så det finns nog betydligt mer att göra upp med än Johannesevangeliet…

  2. laxsill skriver:

    Oavsett vad som hände den dagen är det ju konstigt att skriva om ”judarna”, för vilka var Jesu efterföljare och familj? I all relevant mening måste de väl ha varit judar? Jag är lite ny på området, men är det det här som är ersättningsteologi? Att låtsas som att den rörelse Jesus tillhörde var något helt annat än judisk alltså. Bra skrivet!

  3. Katarina skriver:

    Starta en namninsamling för att få bort avarterna inom ”litteraturen” som Svenska Kyrkan använder sig av, det borde förbjudas som hets mot folkgrupp och det har pågått långt nog!!