"Den gröna cykeln" är en saudiarabisk film som blottlägger den kvinnoförtryckande kulturen och de mekanismer som får kvinnor att vända sig mot varandra istället för att stå enade i kampen mot patriarkatet. -Se den.

Saudiskt kvinnoförtryck exponeras i ny film

ylva-liljeholm-150x150”Den gröna cykeln” är en saudiarabisk film som blottlägger den kvinnoförtryckande kulturen och de mekanismer som får kvinnor att vända sig mot varandra istället för att stå enade i kampen mot patriarkatet. -Se den.

På kvinnodagen den åttonde mars är det läge att boka in en biokväll. Då har ”Den gröna cykeln” premiär. Det är den första långfilm som har spelats in i Saudiarabien – landet utan biografer. Därtill är den regisserad av en kvinna, Haifaa Al-Mansour.

”Den gröna cykeln” visades under Göteborgs internationella filmfestival och vann publikens hjärta – med all rätt. Det är rolig, charmig och viktig film som osentimentalt skildrar livet i ett av världens mest repressiva länder.

Filmens huvudperson, Wadjda, är en tioårig Pippi Långstrump, en rebell som glömmer slöjan och pratar för högt. Hon leker helst med pojkar och önskar sig mest av allt en grön cykel för att kunna köra i kapp med sin bästa kompis Abdulla. En flicka som cyklar är otänkbart i Saudiarabien. Ungefär lika otänkbart som att Al-Mansour skulle bli landets första långfilmsregissör. Men det otänkbara har blivit verklighet och vad det kommer att betyda för människorna i landet i allmänhet och kvinnorna i synnerhet går inte att förutspå. Kanske kan filmen bli en nyckel till ett annat tänk och kanske kan regissören Al-Mansour bli en förebild för flickor som idag inte har rätt till ett liv utanför hemmets väggar.

När Wadjda vädjar till sin mamma om att få köpa cykeln får hon ingen respons. Mamman har fullt upp med att fundera på hur hon ska förhindra att hennes man ska ta en andra hustru. Inte för att hon har något att sätta emot. Hon har inte levererat någon son, och pressen från mannens familj är enorm på att han ska skaffa sig en ny hustru (=avelsko).

Flickskolan präglas av samma kvävande kultur. Allt handlar om anpassning till ett liv i hemmet. Den som kan sin Koran och vet sin plats får beröm. Helst ska flickorna vara gifta före femton års ålder. Wadjdas yvigheter och spontanitet måste däremot kväsas. När det går illasinnade rykten om lärarinnans heder svarar hon med att vara extra hård på elevernas beteende. Förtrycket fortplantar sig nedåt i varje led.

Så utlyses en Korantävling med en ansenlig summa som förstapris. Wadjda ser sin chans och anmäler sig. Drömmen om cykeln lever så stark inom henne att hon inte kan låta bli. Jag ska inte avslöja hur vad som händer sen. Gå och se filmen istället – det är den verkligen värd.

Det finns många spännande trådar att ta upp i den här filmen. Kvinnors rättigheter är självklart den mest uppenbara. Men andra underliggande ämnen pockar på. Sällan har jag sett en film som så tydligt visar hur en repressiv struktur gör människor (som egentligen är offer) till bödlar. Kvinnor som borde stå upp för varandra tar istället chansen att trycka ned varandra. Man glömmer bort vem man älskar och vad man själv älskar. Den starke slår den svage som slår den som är ännu svagare. Männen är också patriarkatets fångar. Religionen används som tvångströja istället för till befrielse. Allt detta skildrar Al-Mansour med sympati, humor och medkänsla.

Mitt i denna torftiga och förnekande tillvaro pulserar livet i Wadjdas karaktär. Hon kan inte, vill inte anpassa sig. Hon tar till alla medel, inte minst blasfemi, för att få det hon tycker sig ha rätt till. Wadjda är den arabiska våren personifierad och man kan inte annat än att älska henne.

Sa jag förresten att jag tycker att ni ska se filmen…?

1 kommentar på “Saudiskt kvinnoförtryck exponeras i ny film

  1. […] att reflektera över den Saudiarabiska filmen ”Den gröna cykeln”. Läs också förra krönikan om […]