Hur kan det vara möjligt att anse att en person har skött sig under sin fängelsetid när man vet att hen inte varit beredd att gå in i den vård som är nödvändig för att minska återfallsrisken? Göran Lindberg släpps nu fri efter fyra år. Han har suttit två tredjedelar av sitt straff.

Rättsväsendet sviker kvinnorna

Helena Myrstener

Hur kan det vara möjligt att anse att en person har skött sig under sin fängelsetid när man vet att hen inte varit beredd att gå in i den vård som är nödvändig för att minska återfallsrisken? Göran Lindberg släpps nu fri efter fyra år. Han har suttit två tredjedelar av sitt straff. Han dömdes till villkorlig frigivning och frisläppandet nu görs möjligt av att han sägs ha skött sig. Men hur kan man resonera så? Hade han tagit emot den vård som erbjudits honom, då hade han skött sig. Att säga något annat är att vara naiv och göra det lätt för sexbrytare att fortsätta.

Återigen ser vi ett rättsväsende som inte tar hänsyn till kvinnor. Nu vet ingen om Lindberg har förstått vad han gjort eller om han tänker upphöra med de sadistiska sexuella övergrepp och våldtäkter som han tidigare ägnat sig åt. Frisläppandet tycks vara en ren chansning. Detta är ett högt spel som samhället ägnar sig åt med människor, och i detta fall unga kvinnor, som insats. Kriminologen Jerzy Sarnecki försvarar frisläppandet och hävdar att Lindberg är 67 år och att han knappast vill in i fängelse igen. Å andra sidan, vad har denne f.d. länspolismästare och rektor på Polishögskolan att förlora nu? Allt har ju redan rämnat.

Med detta fall som bakgrund tycks det som om samhället står handfallet inför sexförbrytare. Det går inte att tvinga någon att ta emot vård, säger man. En sådan vård kan aldrig bli framgångsrik. Men är det så här vi vill ha det i Sverige? Borde inte åtminstone strafftiden löpa hela vägen ut så att man kan fortsätta försöka erbjuda vård och samtal? Det måste vara det minsta man som samhällsmedborgare kan begära. Man kan väl helt enkelt inte bara ge upp och släppa ut människor i detta tillstånd på vinst och förlust?

När Göran Lindberg ertappades var han förmodligen på väg att begå avskyvärda handlingar mot en 14-årig flicka. Gripandet sände chockvågor genom poliskåren. Frisläppandet av honom tyder på att man verkligen ger upp de svåraste förbrytarna och låter dem vara.

Den värsta slutsatsen blir att samhället inte bryr sig om exempelvis kvinnor och barn. Att man inte förstår de svåra trauman offren utsätts för. Att vi vant oss vid att denna typ av brott begås mot exempelvis kvinnor. I värsta fall att detta är något vi får leva med. Föraktet mot kvinnor, transsexuella, homosexuella finns där ständigt runt omkring oss i vår kultur att det inte längre är självklart att agera mot detta med full kraft. Men detta kan vi faktiskt inte leva med.

Rättsväsendet borde nu faktiskt erkänna att man misslyckats. Det är ett sätt att komma vidare i diskussionen om vård ska vara frivilligt eller inte på fängelserna i detta land. Man måste också fördjupa synen på vad det innebär att ” ha skött sig” under fängelsetiden. Om fängelse enbart innebär förvaring och inlåsning av människor har vi inte kommit långt. Människor ska också komma ut en dag. Detta måste stå i fokus under en fängelsevistelse.

Lindberg måste naturligtvis få en chans. I samhällets ögon är han nu en fri man. Han har tagit sitt fängelsestraff och vad som nu sägs har han gjort det på allra bästa sätt. Men ändå, det viktigaste fattas. Det är något annat att vara fri. Fri är man om hatet och lusten att förnedra och skrämma har slocknat. Det är ansvar och empati. Det är att vara villig att bryta destruktiva beteendemönster. Om detta vet nu ingen annan än Lindberg själv. Vi andra får hoppas. Fallet Göran Lindberg sätter fingret på flera viktiga samhällsfrågor.

2 kommentarer på “Rättsväsendet sviker kvinnorna

  1. John Nilsson skriver:

    Helena Myrstener,
    Vilken vård menar du att ett feministiskt ”jämställdhets”-integrerat samhälle skulle kunna vara kapabelt att ge en man, som redan lärt sig (och gjort till sin huvudsakliga karriärväg att lära ut till andra) alla förekommande feministiska floskler och dogmer, men som ändå visat sig begå brott mot flickor och kvinnor? Tror du till exempel att mera feminism skulle kunna ge denne man någonting överhuvudtaget?

    Man kan kanske tycka att rättsväsendet har misslyckats i detta fall, i det att man inte kunnat erbjuda någon vård som denne intagne velat underkasta sig. Ännu mera uppenbart torde det vara att feminismen inte heller har varit till någon som helst hjälp för denne man, vare sig för att hindra honom att begå de brott han begått, eller för att göra honom villig att undergå behandling. Kanske är det rentav detta feminismens misslyckande, som fått honom att neka till den vård, som tydligen skall ha erbjudits honom?

    Kanske är det alltså inte mera av feministiskt fördömande och manshat, som en sådan här man behöver, utan något som går i en helt annan riktning? Kanske behöver denne och andra män med liknande problematik, kanske i första lära sig att ta hand om och värna sig själva, och lära sig stå ut med sin egen sårbarhet och maktlöshet, snarare än att försöka spela hjältar och rycka ut som riddare till kvinnors försvar, i feminismens namn? Men vilket utrymme för ett sådant resonemang om pojkars och mäns upplevelser av sårbarhet och maktlöshet (inför flickor och kvinnor), finns det inom feminismens ideologiska ramar, där ju män alltid är överordnade och ”har makten”? Jag vet inte, men om du är upprörd över det jag just har skrivit om dessa mäns sårbarhet och utsatthet, istället för att betona deras brottsoffers dito, kanske det ger en fingervisning om hur ”stort” detta utrymme i själva verket är, trots allt snack om att ”män borde komma i mera kontakt med och tala om sina känslor”, etc?

  2. John Nilsson skriver:

    Karen Straughan (tidigare YouTube-bloggerskan Girlwriteswhat) verkar vara inne på samma tema som jag (om feminismens misslyckande att hantera komplexa frågor), och kommer att tala om detta på Ryerson University om några dagar):

    ”In response to the censorship of men’s issues at Ryerson University and beyond, based on a radical version of feminism that brooks no heterodoxy, Karen will also challenge us to take an honest look at where modern feminism has failed in its approach to men and men’s issues, and where it may have become a force impeding gender equality. She will argue that in treating women like children and men with disdain, society becomes unable to confront complicated issues that require us to all work together.”

    (…”that brooks no heterodoxy”… = …”som inte tolererar några avvikelser”…

    ”impeding” = ”förhindrar” eller ”fördröjer”)

    http://www.avoiceformen.com/allnews/karen-straughan-lecture-february-6th-2014-ryerson-university/