Det är nu tio år sedan en frikyrkopastor i Knutby förmådde en av sina älskarinnor att mörda med hjälp av bibelcitat och anonyma sms som uttryck för guds vilja. Vid tiden för rättegången utreddes Helge Fossmo och han bedömdes ha narcissistiska, psykopatiska och tvångsmässiga personlighetsdrag. Han knöt Sara Svensson allt hårdare till sig och utnyttjade hennes förälskelse till ett symbiotiskt förhållande där hon fick betyda allt. I religiösa termer utkämpade hon en strid mot djävulen genom samlag med pastorn.
Vi känner sedan till hur allt utvecklades till en av kriminalhistoriens mest uppseendeväckande händelser med osannolika detaljer och ett uppslitande tragiskt slut. Men är hela denna historia slut sedan domsluten har fallit och de direkt inblandade har avtjänat sina straff? Eller återstår det ett ansvar att reda ut frågor om hur allt detta kunde bli möjligt? Det är inte svårt att se de frågetecken som finns runt församlingen i Knutby. Det är heller inget nytt att auktoritära drag med övergrepp mot enskilda medlemmar kan utvecklas i en isolerad sekt
Men är ansvaret för händelserna i Knutby uttömda sedan vi konstaterat att huvudpersonen hade psykotiska drag och att församlingen hade utvecklat sekteristiska relationsmönster? Vilket ansvar har de etablerade kyrkorna för katastrofen i Knutby? Löper karismatiska rörelser inom och utanför kyrkorna större risk att utveckla sektbeteende? Hur självkritiska vågar vi vara? Var går gränsen mot bön som utvecklas till magi och har exorcism någon plats i en kristen församling? Det är en inte ovanlig illusion att tron skulle vara sannare eller radikalare i förening med ett svagt förnuft och att tungotal bättre skulle uttrycka Guds vilja än förnuftigt språk. Tvärtom riskerar tron, i dessa sammanhang, att vittra ner till myt och vidskepelse. Kan vi istället tala om de bibliska texternas karaktär av historiska dokument på ett sätt som inte omyndigförklarar läsarens förnuft?
Tiden rymmer många myter med rasistiska och fascistiska inslag och inte alla framgångsrika rörelser och projekt med kristen namnskylt är förenliga med traditionell kristen tro. Det är den kristna kyrkans uppgift att värna om förnuftet och självkritiskt granska sin teologi. Den ständigt omprövande tron är bättre skyddad mot sekteristiska föreställningar än den som förnekar trons ständigt nya villkor i en föränderlig värld.
Ja, Knutbyhistorien verkar ha många bottnar. Ruben Agnarsson har i tidskriften Inblick, grävt fram flera märkligheter, som skulle kunna bli basen för en riktig kriminalhistoria. Han skriver bl a:”I efterdyningarna av Knutby-dåden blottlades hur församlingsledningen i Knutby använde sexuella relationer för att kontrollera sin omgivning. Och hur den polismyndighet som utredde dåden leddes av en polischef som var sexförbrytare.
Tänk dig en oskuldsfull 26-årig tjej från Vaggeryd, utan kontakter med kriminella, som åker till huvudstaden för att leta efter vapen på Sergels torg. Tänk dig att hon som på beställning träffar på en man på plattan som erbjuder både vapen, vapenlektioner och logi.
Tänk dig sedan att denna tjej förvandlas till en mördare i ett av de mest uppmärksammade dåden i Sveriges kriminal-historia.
Föreställ dig sedan att polis och åklagare varken intresserar sig varifrån mordvapnet kommer eller för den person som bedrev dessa illegala vapenaffärer och som därigenom var medhjälpare till mord.
Då har du polisens Knutby-utredning i ett nötskal.
I dag vet vi att polischefen som ledde den polismyndighet som ansvarade för mordutredningen själv var sexförbrytare och delaktig i ett sexnätverk.
Hur påverkade detta utredningen av en församlingsledning som använde sexuella relationer för att kontrollera sin omgivning och neutralisera eventuella fiender?
Artikeln fortsätter med att gå igenom en rad märkligheter. Hela polisarbetet och underligheterna kring historien för tankarna till utredningen av Palme-mordet. Där verkligheten tycks överträffa de mest vilda intriger i dagens kriminalromaner.
Ja Staffan, också omkring polisarbetet finns det frågor som inte bara är konspiratoriska. Hela händelsen avslöjar också hur hjälplösa vi kan vara inför manipulativa krafter i psykiskt utsatta lägen. En djupt tragisk historia med många offer.