Församlingsbladen har tagit vägen från kopiator och tipp-ex till In Design och noggranna val av typsnitt. Men det ser inte likadant ut och det är stor skillnad mellan de församlingar som hänger med, och de som är kvar i 1997, skriver Emilia Lindstrand.

Bra kommunikation kräver kompetens

Emilia Lindstrand

Församlingsbladen har tagit vägen från kopiator och tipp-ex till In Design och noggranna val av typsnitt. Men det ser inte likadant ut och det är stor skillnad mellan de församlingar som hänger med, och de som är kvar i 1997, skriver Emilia Lindstrand.

Min pappa står lutad över kopiatorn, beväpnad med tip-ex, tejp och sax. Så småningom, när han klippt och klistrat färdigt åker vi byn runt och lägger ett ex i varje brevlåda. Så fick alla även denna månad varsitt församlingsblad.

Tiderna förändras. Häromdagen hade vi tidningsrelease för Farsta församlings nya församlingstidning. Hårt arbete, mycket hjälp och många timmar i In design-programmet gav resultat. Behändigt mindre format, ljusare och lättare i både språk och form. Och helt enligt den grafiska profilen. För denna nya ”lag” genomsyrar alltmer av vår kommunikation. På vissa ställen tydligt och konsekvent. På andra ställen knappt märkbart. Och det får mig att undra: ska alla med i båten? Eller kan vissa församlingar stanna kvar i Clipart-bilder från -97 och Comic sans-typsnitt för att det känns ”lite roligt” på affischen?

Jag tillhör tyvärr de som mår fysisk illa av utdragna och felplacerade Svenska kyrkan-loggor. Men jag kan också sakna den personlighet och frimodighet som fanns före den grafiska profilens intåg. Nu finns frihet, men bara inom ramarna.

Klyftan ökar mellan de som inser vikten av och har råd med ett strategiskt kommunikationsarbete och de som inte gör eller har det. Det ser olika ut i Lidingö, i Kalmar och Sjösås församling. Mycket olika! Och värre lär det bli, innan det blir bättre. Innan kontrakt samordnar kommunikatörstjänster – för tillsammans kan vi ha råd med både mer och bättre kompetens. Men då måste vi först inse: behovet. Vad det kan ge att ha någon som kan kommunicera till olika målgrupper, som kan göra och följa en kommunikationsplan, som målmedvetet jobbar för att behålla eller göra kyrkan relevant. Idag och imorgon. För dig och för mig. Och det handlar om långt mer än snyggare affischer. Det handlar om en genomsyrande medvetenhet och en intention i både vad, hur och varför vi gör kommunikation. För alla kan och ska kommunicera. Men alla gör det inte bra. Kommunicera inte mera, utan mer genomtänkt.

Vi gör ofta som vi alltid har gjort, också på kommunikationsfronten: pappersutskick, affisch i egna skåp, dyr tidningsannons. Vi gör det utan att tänka: var befinner sig målgruppen och hur når jag dem bäst och mest effektivt med de medel jag har? Med andra ord: hur gör jag just här och just nu för att gå ut och göra alla folk till lärjungar?

Jag ville bli präst. Sen insåg jag att jag vill syssla med mission. Då blev jag kommunikatör.

Kommentarsfältet är stängt.