Jag måste tillstå att jag tillhör dem som fallit för nuvarande påven Franciskus charm, värme och öppenhet. Redan namnvalet bäddade för publikframgång. Detta får dock inte nu hindra mig som reformkatolik att kritiskt granska hur katolska kyrkan genom Franciskus kyrkopolitik tar sig uttryck i vårt ”postsekulära samhälle” för att låna ett uttryck från Jürgen Habermas. Låt mig som utgångspunkt ta Franciskus proklamation av ett jubelår i Barmhärtighetens tecken som börjar 8 december 2015 och pågår till 20 november 2016 då Franciskus bl a vill ”reformera kyrkans ogiltigförklaringsprocess av äktenskapet” genom två st Motu Proprio. Då Franciskus också vill att alla präster ska ha rätt att under det kommande jubelåret förlåta kvinnor som har gjort abort.
Varför har jag då så svårt att jubla inför ett Barmhärtighetens jubelår ? Kanske därför att påvens barmhärtighet för mig som reformkatolik också vidmakthåller patriarkalt maktförtryck, orättvisor och hyckleri.
En som sätter fingret på vad jag menar är Peter Steinfels, känd katolsk journalist, författare och fd professor i USA. Inför påvens besök i USA denna månad och den kommande biskopssynoden om familjen senare i oktober skriver Steinfels en träffsäker artikel i Washington Post (11/9) ”Why the Catholic Church should talk about contraception” där han lyfter fram hur ”katolska kyrkans obenägenhet att ta tag i den djupa och iögonfallande klyftan mellan officiell lära och liv i praktiken underminerar katolsk styrka och enhet på alla nivåer och som befrämjar katoliker att nonchalera kyrkans övriga undervisning inklusive den om äktenskap och abort.”
Steinfels tar också upp den negativa effekt som kyrkans preventivmedelsförbud i onödan fick för president Obamas sjukvårdsreform, mot vilken USA biskopskonferens på det mest obarmhärtiga sätt protesterade.
För mig har Franciskus jubelår om barmhärtighet på allvar väckt frågan om hur kristen barmhärtighet förhåller sig i relation till mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan män och kvinnor och mellan hetero-och homosexuella? Det är i svaren på dessa frågor som barmhärtighet för mig får sin rätta dimension.
Franciskus totala avsaknad av ett erkännande av katolska kvinnors rätt till sexuell och reproduktiv hälsa – med negativa globala effekter- uppvägs inte för mig av ett barmhärtighetens jubelår och löfte ett år framöver – om förlåtelse för att ha gjort en abort. Uttalandet på Filippinerna i januari i år att katoliker ”inte ska föröka sig som kaniner” blev enbart cyniskt utifrån att uttalandet gjordes just i det land som kanske främst i världen hörsammat Läroämbetets förkastande av artificiella preventivmedel.
Franciskus beslut att underlätta och förenkla ogiltighetsprocesser av äktenskap – som till och med inbegriper barn – uppvägs inte av katolska kyrkans totalt obarmhärtiga attityd till katoliker som skiljer sig enligt civil lagstiftning , gifter om sig civilt och som obarmhärtig konsekvens därav, samtidigt tvingas utestänga sig själva på livstid från eukaristins sakrament.
Och sist, men inte minst Franciskus uttalande om homosexuella ”Vem är jag att döma?” saknar trovärdighet så länge Franciskus inte också visar mod att i så fall just döma ut Läroämbetets formuleringar i Katolsk Katekes § 2357 om ”homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda”. Den ”respekt, medlidande och finkänslighet” som Läroämbetet rekommenderar gentemot homosexuella i §2358 blir en tydlig illustration på hur också medlidande och barmhärtighet används som vidmakthållande av maktförtryck och särbehandling istället för jämställdhet och mänskliga rättigheter.
[…] Barmhärtighet vs mänskliga rättigheter […]