Svenska Akademien hotar att stämma Mercedes. Företaget har låtit en reklambyrå göra en film där skådespelaren Lena Endre läser upp Karin Boyes dikt ” I rörelse”.

Reklamen plundrar gravar och kränker gränser

Helena Myrstener

Svenska Akademien hotar att stämma Mercedes. Företaget har låtit en reklambyrå göra en film där skådespelaren Lena Endre läser upp Karin Boyes dikt ” I rörelse”. Peter Englund, Akademiens sekreterare, kallar detta för ”gravplundring” och menar att reklamfilmen är en skändning av Boye och av det som hon stod för. Svenska Akademien har också laglig rätt att stämma bilföretaget enligt upphovsrättslagstiftningen som säger att man inte får kränka den ”andliga odlingens intressen”.

Englund och Svenska Akademien har rätt. Det måste finnas en gräns för kommersialismen och kapitalets intressen. Något måste få förbli skyddat eller heligt och icke-exploaterat. Karin Boyes poesi är ett sådant exempel. Det är ett helgerån att använda hennes kulturella arv och verk för att sälja fler bilar och tjäna mer pengar.

Mercedes gick över en gräns. Detsamma gjorde också en annan reklamfilm, nämligen ”First Kiss”. Den bombarderade oss i förra veckan och spreds som en löpeld via Internet över världen. Även här används något av det finaste vi har för att sälja kläder för det amerikanska företaget Wren Studio. Det finaste denna gång är kyssen, den första kyssen.

Det är främlingar som möts, hopsatta av filmaren Tatia Pilieva för att passa och sälja produkten. Därför blir det de vackra människorna som får kyssas. Filmen är svart-vit, människorna ”designade” och kyssarna blir till slut passionerade. Det är tydligt att var och en måste övervinna den självklara kopplingen som ändå finns mellan att känna någon för att kunna kyssas. I detta finns det en slags porrfilmsmetodik: främlingar som möts och gränser som sätts ur spel. Människor gör något som de vanligtvis inte skulle göra. Något som mänskligt och kulturellt sett borde få vara ifred och vara skyddat.

Med tanke på filmen The First Kiss’ enorma spridning lyckas den med det som reklam vill lyckas med: att beröra och tränga in i våra liv och i våra känslor. Reklammakarna är inne och tafsar och fingrar på det som för många människor är något heligt, den första kyssen. Det tycks inte finnas någon självklar ryggmärgsreflex för vad man inte borde röra och utnyttja. Hade reklammakarna själva velat att deras första kyss skulle filmas och sedan användas för att sälja en produkt? Får inte något lov att enbart tillhöra det privata?

Självklart är det också heteroparens kyssar som får synas längst i bild. Hade de två homoparens kyssar varit för länge exponerade i bild hade det naturligtvis varit svårare att sälja kläderna till köpstarka konservativa grupper i t.ex. USA.

För att tala det kommersialiserade språket: borde det få finnas något som heter ett ”Skyddat varumärke”?

4 kommentarer på “Reklamen plundrar gravar och kränker gränser

  1. Mikael Svensson skriver:

    Nej Svenska Akademin har absolut inte rätt. Det måste bli ett slut på upphovsrättshysterin och inlåsande utav allas vårt kulturarv. ”Skakar på huvudet”…..
    Här är ett svar från Piratpartiets partiledare: http://www.annatroberg.se/2014/03/14/nar-slar-svenska-akademien-klassikerskyddet-i-huvudet-pa-zlatan-och-volvo/

    mvh Mikke

  2. gurrfield skriver:

    Jag har inget problem med det hela om de bara hade gett henne credit för jobbet så att andra visste vart de skulle leta efter hennes övriga arbete.

    Det måste vara fantastiskt att något man gjort under sitt liv lever vidare efter ens död – en konstnärs högsta dröm. De flesta konstnärer har nog inte den turen, men med internet och fildelning är det äntligen en möjlighet. Det är en hyllning till Karin Boye som konstnär. Mercedes hade lätt kunnat pröjsat miljoner för att skapa ett nytt verk om de velat. Istället väljer de att göra en insats att upplysa våra ungdomar om vårt kulturarv. I högsta grad en välgärning!

    Englund i synnerhet och Svenska Akademin är en mossig prestige-symbol för publiceringsbranscherna – som tydligen inbillar sig att de ska ha något slags adelsliknande privilegium som ger dem lagstiftad rätt att fortsätta tjäna pengar på människors jobb hela 70 år efter deras död.

    Snacka om storhetsvansinne!

  3. Magnus Holmgren skriver:

    Det är i allmänhet inte olagligt att ha dålig smak. Tycker man att Mercedes-Benz gjort ett övertramp kan man låta bli att köpa deras bilar och uppmana andra att göra samma sak, inte stämma dem i domstol.

    Min äganderätt till exempelvis min cykel innebär att andra inte får använda den utan mitt tillstånd. Den påverkar bara dem som kommer i närheten av min cykel. Upphovsrätten till en dikt inskränker däremot vad miljarder människor kan göra. Givet alla miljoner verk som existerar innebär detta flera *biljarder* potentiella hänsynstaganden. Detta är kostnaden för upphovsrätten. Man tänker inte på den och den går knappast att mäta, men den är mer reell än de hypotetiska intäktsbortfallen p.g.a. olovlig kopiering som branschen brukar prata om.

  4. Anna skriver:

    Jag håller inte med dig, HM. (Håller dock med kommentaren ovan om att man borde återgett källan.
    Alex Schulman skrev vad jag också tycker om detta, förutom att han är lite väl rå i tonen mot Englund med lite för många personangrepp (annars har han ju bättrat sig betydligt där på senare år och gör sällan övertramp.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article18549229.ab