Ett löst nätverk har tagit initiativ till en kampanj i sociala medier för att inför vintern lyfta frågan om hemlösheten. Bland initiativtagarna finns malmöprästen Kent Wisti och Diakonibloggen.
Klockan 20.00 på måndagskvällen började ett stort antal människor att tagga sina tweetar med taggen #hemlös i ett initiativ för att skapa opinion för de hemlösa i vinter. Taggen blev på kort tid en av de mest använda på Twitter i Sverige. Både kändisar och politiker deltar i diskussionen om hemlöshet, och Aftonbladet uppmärksammar initiativet med att publicera en utväxling mellan komikern Özz Nujen och socialminister Göran Hägglund, båda flitiga twittrare.
Enligt socialstyrelsen ”rapporterades cirka 34 000 personer som hemlösa eller utestängda från den ordinarie bostadsmarknaden. Det framkommer i den senaste nationella mätningen av hemlöshet i Sverige”, står det i ett inlägg på Diakonibloggen.
Många i Svenska kyrkan har deltagit i initiativet genom bloggar, bland andra prästen Sofija Pedersen Videke.
På Twitter bemöter också socialminister Göran Hägglund många frågor som lyfts i samband med initiativet: ”Tror du att det går att slå klubban i bordet och se’n är problemet borta?”, ”Det handlar om ett idogt gnetande med kommunerna som är ansvariga”, ”Bra om man förstår hur arbetsfördelningen mellan nivåerna ser ut”, skriver han i flera tweetar.