Många romer kläms mellan kraven på konformitet med samhället och interna förväntningar på lojalitet mot den egna kulturen. David Thurfjell är religionshistoriker och menar att denna situation har lett till att pingströrelsen har blivit stark bland romer i hela Europa.

Sociala spänningar bakom romsk väckelse

Många romer kläms mellan kraven på konformitet med samhället och interna förväntningar på lojalitet mot den egna kulturen. David Thurfjell är religionshistoriker och menar att denna situation har lett till att pingströrelsen har blivit stark bland romer i hela Europa.

– Det en enorm väckelse som pågått sedan 50-talet. I dag är pingströrelsen den mest tongivande religionen bland Europas romer, säger David Thurfjell, religionshistoriker vid Södertörns högskola, i ett pressmeddelande.

I en ny bok har han följt och intervjuat finska romer från olika pingstförsamlingar under flera års tid, och han beskriver romernas situation i Sverige och Finland som klämd ”mellan hammaren och städet”. Samtidigt som samhället har blivit mer välvilligt inställt till romerna genom åren har det också funnits ständiga outtalade krav på anpassning.

– Samtidigt finns pressen från de egna leden, en press på att vara trogen sin romska grupp och kultur, säger Thurfjell.

Situationen kompliceras i och med sociala problem och växande antiziganism runtom i Europa.

– Pressen kommer från två håll och det skapar problem och ångest. Min analys är att pingströrelsen kan ses som ett försök att hitta en lösning på detta.

I vissa fall har också pingströrelsen varit pådrivande för att uppmärksamma diskriminering och marginalisering av romer, menar Thurfjell i den nya boken (Faith and Revivalism in a Nordic Romani Community: Pentecostalism Amongst the Kaale Roma of Sweden and Finland).

– Analysen blir att den kristna väckelsen bland romer är nära sammankopplad med både det ökade politiska medvetandet i gruppen och dess ökande sociala problem, säger Thurfjell.

Kommentarsfältet är stängt.