Hur kan vi vara på samma gång rättfärdiga och syndare? Folkmordet i Kambodja och kriget i Vietnam får Elisabeth Arborelius att fundera över den mänskliga ondskan, som inte går att förstå. Arborelius är präst, teolog och författare.
I januari reser jag runt i Vietnam och Kambodja. Gatorna vimlar av mängder med lätta motorcyklar. Få människor har råd med bil. Sent en kväll kör en stor bil förbi en mindre bil på en smal bro utan sikt. Sekunden efteråt hamnar den mötande motorcykelns förare under bilen. En blodig ung man forslas iväg av några vänner på en annan motorcykel. Dagen därpå får vi höra att föraren avlidit – och att den omkörande bilisten kallats in på polisstationen och släppts efter böter.
För drygt 40 år sedan gick jag i demonstrationer med min 3-åring och 4-åring och ropade “USA ut ur Vietnam”. Saigon är numera en jättelik stad med skyskrapor. Det finns slumområden, uteliggare – och åtskilliga affärskvarter som vida överstiger Biblioteksgatan. Över gatorna hänger den röda flaggan med den gula stjärnan som visar Vietnam som ett förenat land – och flaggor med “1975-2015” för att poängtera att USA lämnade Sydvietnam för 40 år sedan.
Vi är ute i djungeln med en lokal guide som deltagit i kriget på Sydvietnams och USA-s sida. Han visar på Viet Congs olika fällor för att skada Usas soldater, till exempel vassa bambupinnar med avföring på spetsarna. Vi får se och krypa i de underjordiska gångarna. I Saigon besöker vi ett Vietnammuseum med fruktansvärda fotografier från kriget. På gården utanför museet har man ställt upp ett tiotal amerikanska helikoptrar, flygplan och pansarvagnar som dragit fram i djungeln.
I Kambodja besöker vi Pol Pots massgravar. En stor begravningsplats där klädrester och benbitar fortfarande kommer fram ur sandjorden. Skyltar med påpekande om tystnad, respektabel klädsel, ej rökning och inga mobiltelefoner samt att se sig för så man inte trampar på klädrester och benbitar. Ett monument med 9000 dödskallar. Även här en lokal guide som visar och berättar om de olika gravarna. Och pekar på ett stort träd där man dödade barnen genom att slå deras skallar mot stammen. Guiden berättar att ‘the killers’ de som avrättade, vanligen var människor i övre tonåren som visste att de själva skulle dödas om de inte fullföljde den ålagda uppgiften. De flesta besökare på gravplatsen är turister. Man gör allt för att få studenter dit men kambodjaner vill inte påminnas om vad som hänt.
Jag förstår inte hur allt detta kunnat ske. Guiden förklarar ingående, likaså min man, om motsättningarna mellan grupper som härrör sig till motsättningar mellan olika länder och i sin tur olika stormakter. Intellektuellt går det att analysera och förstå. Min hjärna och mitt intellekt ‘förstår’.
Inne i mig finns inre barn. En av dem är en tolvåring som ser världen och tillvaron med genomskinliga glasögon. Tolvåringen vägrar förstå, upprepar gång på gång upprepar: “Hur kan människor göra så fruktansvärda saker?”
Detta är första gången jag skriver för Seglora smedja. I råden till skribenter läser jag att man ska formulera ett problem som man vill påtala. Det har jag väl gjort. Och så ska det framgå till vem man riktar sin kritik eller uppmaning. Till oss alla skulle jag svara. Man bör också visa på vilka förslag man har för att bemöta problemet, helst konkreta. Det kan jag inte. Kan du? Jag tänker inte heller lägga ifrån mig ansvaret för människors handlingar genom att ställa frågan hur Gud kan tillåta något dylikt. Kan bara konstatera att min uppfattning om att det gudomliga/heliga finns i oss alla – uppenbarligen kan försvinna i särskilda situationer. Min konkreta tolvåring undrar hur det är möjligt att Hitler kan flytta in i en människa där Moder Theresa funnits från födseln.
Ett uttryck som ofta används, särskilt i kyrkliga sammanhang, är: “Vi har alla en bit av både Hitler och Moder Theresa i oss”. Jag antar att det är en variant av uttrycket: “Vi är alla både syndare och rättfärdiga”. Både jag och min tolvåring blir ‘vansinniga’ över sådana formuleringar som vill påstå att så är det och således inget man kan göra något åt. Min tolvåring hävdar bestämt att vissa människor har avsevärt mer Hitler i sig än andra och att det finns människor som ständigt hämtar näring från Moder Theresa. Mitt vuxna jag håller med.
Flygresan hem innebär en omväg förbi Ukraina på grund av den upptrappade konflikten. Väl hemma i Stockholm är en av nyheterna att tingsrättens dom fallit i Jaramålet, den åttaåriga flickan som blev ihjälslagen av sina släktingar i Karlskrona.
Gud har gett oss en fri vilja; annars är kärlek inte möjlig. Gränsen mellan gott och ont löper inte mellan oss människor utan igenom oss. Det hör till människans ansvar att särskilja det ena från det andra. Och att ta ansvar för när vi släpper in ondskan i våra liv. Har ondskan redan skett har vi ett ansvar för att i efterhand försöka förstå de egna destruktiva valen och om möjligt reparera men framför allt välja annorlunda i framtiden.
Else-Britt
Det finns en undanskuffad sanning som är den viktigaste sanningen att börja ta på allvar. En del bär på den, kanske omedvetet, men den är inte allmän. Så här:
Varje människa BERÄTTAR OMEDVETET SIN EGEN HISTORIA, I HANDLINGAR. Kanske i desperation oavbrutet.
Detta är den undanskuffade sanningen, viktigare än Einsteins relativitetsteori, viktigare än mycket, mycket annat. Mobbaren berättar i handling SIN EGEN HISTORIA, men VET INTE att handlingarna är TEATER som försöker att BERÄTTA något svårt. Försvarsmekanismer hindrar sanningen från att nå medvetandet.
Sedan kan vi ta några steg vidare, från mobbning till saker som är ännu värre.
Så fungerar t.ex. Hillary Clinton, så fungerar nynazisterna i Ukraina. En del människor blir mycket farliga, och i våra försök att rädda världen kan det vara bra att förstå varför vissa blir sådana.
Man förstår lätt hur ondska kan föras vidare från generation till generation. Men även omtanke och respekt, och det är dit vårt hopp får gå.
Vill förtydliga min inledande mening. Gud älskar alla människor men det är upp till var och en om vi tar emot denna kärlek eller inte. Därav den fria viljan då i kärlekens natur ligger att den är ömsesidig. Och Gud är kärlek och relation.
Till Björn Backengård vill jag säga att människan är inte enbart ett offer för sin historia utan har även ett samvete som man kan välja om man vill lyssna till eller inte. Samtidigt som det som är omedvetet ofta gestaltas i handlingar.
Else-Britt
5 Mos 30:15-20