Igår röstade Norge in Fremskrittspartiet i maktens salar. De har gått till val på att deportera romer ur landet.

Inga nazister i våra kyrkor

Mattias Irving

Igår röstade Norge in Fremskrittspartiet i maktens salar. De har gått till val på att deportera romer ur landet. Proceduren att välja ut folk utifrån deras etnicitet och avlägsna dem, kallas vanligen för ”etnisk rensning”. En politik som Annie Lööf på Twitter nöjer sig med att kalla ”invandringskritisk”. Överlag är det tyst från svensk borgerlighet om de norska systerpartiernas nya sängkamrat under regeringsförhandlingarna.

Människovärdet är hotat. Sommaren har präglats av rasistiska attacker runtom i Sverige. I många fall har våldet varit kopplat till en allt kaxigare nationell rörelse. Nazister som manifesterat med flaggor och trakasserat förbipasserande på öppen gata i flera svenska städer. ”Sverigevänner” som misshandlar kvinnor i slöja.

Efter Jimmie Åkessons sommartal var det många röster som höjdes för att freda kyrkan mot SD:s inflytande. Ett spektrum av reaktioner, från högstämd indignation till sarkastiska gliringar, gjorde klart att SD inte hade något i kyrkan att göra.

Det var förvånande. I flera års tid har ju inomkyrklig debatt alltför ofta präglats antingen av aningslöshet eller undfallenhet gentemot främlingsfientliga krafter. Har det hänt något inom kyrkan? Svaret på den frågan måste nog tyvärr bli ett nej.

Vi har tidigare skrivit om prästen Axel W Karlsson, som skrivit för nazistisk press och deltagit på antisemitiska massmöten. Han kandiderar nu i kyrkovalet för SD i Göteborg. Artiklarna i nazistpressen har han skrivit under med sitt ämbete, präst i Svenska kyrkan.

Vill Svenska kyrkan verkligen ha företrädare i sådana sammanhang? Så länge vi tolererar att synas med vårt namn i sådana miljöer kommer vårt arbete med religionsdialog alltid att ha glorian lite på sned. Detta verkar inte bekymra den ansvarige biskopen Per Eckerdal i Göteborg. I samband med artikeln har han låtit hälsa att det inte finns några planer på att agera på de nya uppgifterna.

Därför ställde jag en direkt fråga om Eckerdal tycker att det är förenligt att inneha prästämbetet och samtidigt synas och bidra i nazistiska eller antisemitiska sammanhang. Det var för sex dagar sedan, och jag har fortfarande inte fått något svar. Det bekräftar tyvärr den återkommande bilden av ett svenskkyrkligt ledarskap som inte är villigt att ta kommandot när frågan om människovärdet ligger på hemmaplan.

Samtidigt fylldes Rådhustorget i Umeå till bredden av Umeåbor som under gårdagen demonstrerade mot nazismen. Tillsammans tog Umeåborna ställning för ett Sverige som tillhör alla. ”Kampen mot nazism är något som borde höra till historien, tyvärr är det inte så”, sade talaren Rebecka Carlander på mötet.

Nu är det inte längre i Ungern och Rumänien som romer deporteras. Om regeringen i Norge står sig så kommer det äga rum på nordisk hemmaplan. Frågan om hatet mot människovärdet kunde inte bli mer brännande.

Med en befriande självklarhet skanderar Umeås folk det välkända ropet ”inga nazister på våra gator”. När ska vi för första gången få höra en biskop säga, ”inga nazister i våra kyrkor”?

12 kommentarer på “Inga nazister i våra kyrkor

  1. Varg i Veum skriver:

    Problemet med ditt resonemang är att du inte tar någon som helst hänsyn till vad den här prästen hade för budskap till de du kallar ”nazister”. För dig är det faktum att någon syns i samband med de du kallar ”nazister”.

    Personligen ser jag ingen principiell skillnad i dina tankegångar och värderingar jämfört med föräldrar som inte vill att deras dotter ska gifta sig med en muslim (eller en nazist om du vill)

  2. Nisse Hult skriver:

    Och jag som alltid har trott att alla, och då menar jag ALLA , är välkomna till kyrkan . Tänk så fel man kan ha….

  3. Mattias Irving skriver:

    Alla är välkomna i kyrkan, men inte på vilka villkor som helst. Jesus drev själv ut somliga från Jerusalems tempel. Vi ska inte vara sämre.

  4. Torbjörn Lasson skriver:

    Vad menar du med ”men inte på vilka villkor som helst”? Är man inte välkommen till kyrkan oavsett politisk tillhörighet? För övrigt bör inte en s.k.kyrkans man använda svordomar på twitter!

  5. Mattias Irving skriver:

    Hej Torbjörn,
    jag menar att kyrkan måste freda sig från den som försöker att använda kyrkans namn, plats och aktiviteter för en agenda som kränker människovärdet. Vi ska inte approprieras, vare sig av kapitalister eller fascister. Vi ska vara en öppen kyrka för jude, grek, fattig och rik. Vad gäller svordomar så vet jag rätteligen inte vad det är för tweet du syftar på. Jag brukar hålla mig gott och väl på den barntillåtna sidan. Men tillåt mig att introducera dig till Luthers förolämpningsgenerator, en liten festlig Internetsida som hämtar citat från Luther själv. Färgstarkt språk har sin tydliga plats i kyrkans historia. http://ergofabulous.org/luther/

  6. Nisse Hult skriver:

    Om inte ALLA är välkomna i kyrkan, då är man inte ett dugg bättre än nazisterna som säger att ALLA inte är välkomna till Sverige !

  7. Mattias Irving skriver:

    Det där är klassisk relativism. Du jämställer den som är intolerant mot ett folk mot den som är intolerant mot intoleransen själv. Så funkar det inte. Demokrati ska inte ”tolerera” allt. Demokrati ska värna allas möjlighet att leva sina liv, så länge de inte inkräktar på andra. Det är där som det blir omöjligt att som demokrat tolerera dem som aktivt vill skada andra.

  8. Oluf skriver:

    Demokrati = folkmakt. Folket definierar alltså ”demokratin”. Mattis Irwing är inte ”folket” och har ingen rätt att bestämma vad folket vill. Vill folket att SD skall bestämma i kyrkofullmäktige så är det demokrati.

  9. Mattias Irving skriver:

    Hej Oluf,

    demokrati är inte alls detsamma som majoritetsstyre, eller ”folkmakt” som du kallar det. Då hamnar man i frågan om ”majoritetens tyranni”. Se wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tyranny_of_the_majority

    I korthet måste en demokrati, för att rätteligen kunna kallas demokratisk, också innehålla system som skyddar minoriteter från majoriteten. Annars är det ett mobbvälde.

  10. Lotta Jacobson skriver:

    Det är självklart så att ALLA är välkomna i Svenska kyrkan, som medlem,gudstjänstfirare, körsångare, konfirmand, syföreningstant eller vad man nu vill.
    Men det är en väsentlig skillnad mellan att vara välkommen som enskild och att styra kyrkan genom att exempelvis sitta i kyrkorådet. Varför? Jo därför att kyrkan har ett särskilt uppdrag, nämligen att leva och predika evangelium: Ett glädjehus åt de fattiga, frihet åt de förtryckta och syn åt de blinda, ett budskap om Guds kärlek och nåd till alla människor. Utan att göra detta kan man inte vara kyrka! Vidare har Svenska kyrkan en lag, kyrkoordningen, som säger vad kyrkan ska göra. Politiska grupper som verkar mot det som är kyrkans uppgift borde därför inte kunna vara med och styra församlingar, eftersom församlingens uppgift är att på en viss plats göra det kyrkoordningen säger.
    På samma sätt har en präst vid sin vigning avgivit ett löfte som hen inte har rätt att bryta mot. Till detta hör att vara trogen kyrkan och hennes lära. En präst som handlar på ett sätt som strider mot dessa löften borde enligt min åsikt inte vara präst.

  11. Oluf skriver:

    Hej Mattias, du har rätt att demokrati betyder att majoriteten bestämmer. Folkmakt enligt ordalydelsen. Därför bör man inte bruka ordet ”demokrati” för att hävda sin personliga åsikter. Sverige har bara representativ demokrati, en kompromiss. I den bästa av alla världar så skall alla frågor av vikt underställa sig folkomröstningar. Det är i sanning den enda äkta demokratin. Att maktpolitiker fruktar just folkomröstningar säger hur svag demokratin i Sverige är. I Schweiz däremot är politikerna underställda folket röst, ett system som vi borde ta efter. Ha det gott. /Oluf

Relaterade artiklar