”Gud har satt sitt finger på ditt huvud och han kommer aldrig någonsin att ta bort det. Du måste underordna dig honom för att bli fri, så enkelt är det”.

Din ursäkt räcker inte Ulf Ekman

Arne Carlsson

”Gud har satt sitt finger på ditt huvud och han kommer aldrig någonsin att ta bort det. Du måste underordna dig honom för att bli fri, så enkelt är det”. Det är ungdomspastorns ord till Jonatan i Johan Heltnes roman ”Det finns ingenting att vara rädd för.” Romanen beskriver en sluten och totalitär värld där underordning är huvudordet.

Att underordna sig Gud blir i praktiken att underordna sig ungdomspastorn i ”Livets Ord”. I den hierarkiska värld som Livets Ord har byggt upp blir det i praktiken en underordning med Ulf Ekman överst i hierarkin. Han låter sig omtalas som den ledande Aposteln. I Johan Heltnes bok utövas det auktoritära ledarskapet med hot om uteslutning som straff för olydnad. Huvudpersonen, Jonatans förälskelse i ”Nina” tolererades inte av skolans ledning. De krävde att skolans ordningsregler skulle följas och Jonatan blev utsatt för ett förhör av ungdomspastorn som slutligen leder till avstängning från Livets Ords skola i en vecka. Jonatan och Nina måste också svära på att inte umgås under resten av gymnasietiden, varken på eller utanför skolan. Om de bryter detta löfte får de inte gå kvar på Livets Ords gymnasium.

Det auktoritära ledarskap som Livets Ord praktiserar i sin gymnasieskola liknar berättelsen om Livets Ords försök att överta pingstförsamlingen i Donetsk. När det lokala ledarskapet inte underordnade sig Ulf Ekmans uppenbarelse om ett ”andligt Ikea”, ett slags ”Livets Ord-franchise” så hotades det lokala ledarskapet med avsked och utfrysning.

Den lokale pastorn var medveten om att han motsatt sig vissa direktiv av ”Aposteln” och även haft kritiska synpunkter på stadgarna för det nya styrorganet ”Livets Ord Internationell”. Att han skulle hotas med avsked var kanske inte helt förvånande för honom. Mer förvånande var det att Ulf Ekman trodde att det skulle gå att avsätta pastorn i strid med Ukrainsk lagstiftning som förbjuder utländsk styrning av Ukrainska organisationer.

Samtalet mellan det lokala ledarskapet i Donetsk och de av Ulf Ekman utsända representanterna som ska avskeda pastorn och ta över församlingen finns inspelat. En kommunikationskonsult som analyserat samtalet, konstaterar att samtalet domineras av härskarteknik och att inslag i samtalet ”blir svårbegripligt utan att väga in extrem auktoritetstro av sekteristiskt slag”.

Andra inslag i samtalet påminner om Knutby-pastorns användning av mobiltelefon. Som när Ulf Ekman skickar meddelanden via SMS under samtalets gång och en av representanterna säger 
”- Pastor Ulf skickade några bibelord när vi satt här. Det här är ett ord till Leonid som kom för 7 minuter sedan. – Herren har ett ord till Leonid ur Joh. 15:14: Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. – Du är bara en vän till Jesus, Leonid, så länge du lyder honom. Men genom att inte lyssna till de vänner som Jesus talar till, så lyder man inte längre Jesus. Och så säger han [Ulf]: – Jesus talar genom er just nu, och Joh. 14:20: Har de bevarat mitt ord, skall de också bevara ert ord…”

Ulf Ekmans auktoritära amerikainspirerade församlingsorganisation är främmande för den traditionella svenska frikyrkligheten. I den svenska frikyrkliga traditionen har man alltid försökt följa vad man menar vara en nytestamentlig församlingssyn, ofta i motsats till den auktoritära katolska kyrkan. Tillgången till bibeln som var mans egendom öppnade också för lekmannapredikan och demokratiska strukturer med församlingsmöten där alla hade en röst. Detta var en organisation som gjorde det lätt att samarbeta med arbetarrörelsen som också hade en demokratisk uppbyggnad. Man kände igen den gemensamma strukturen som också innebar en protest mot ett auktoritärt samhälle och en auktoritär kyrka.

Men i en karismatisk rörelse där ekonomin är organiserad i en privat stiftelse och där ledarskapet formas av en person, som i egenskap av ”Apostel” själv avgör vad som är Guds sanningar, återstår bara underkastelse. Kritik eller ifrågasättande accepteras inte. I en sådan struktur är det möjligt att tala om ”uppenbarelsekunskap” när man kräver anpassning till Ulf Ekmans församlingsbygge, en ”andlig IKEA vision”. Det var säkert oavsiktligt men likheterna mellan Livets Ord och IKEA är påfallande. Ingvar Kamprad spelade fattig och ödmjuk, men avslöjades som en av världens rikaste män. Livets Ord har en ekonomisk struktur som är allt annat än transparent, med krav på höga avgifter till centrum i en franchise-organisation.

Framgångsteologin har mycket att bevisa både i teorin och praktiken. Trosförkunnelsen som den kallas av dem som predikar den, går ut på att man får framgång som kristen: Gud bekräftar den rätta tron genom att ge framgång också på det ekonomiska området. Men Paulus varnar för dem ”som tror att gudsfruktan är en god affär” och menar att ”har vi mat och kläder ska vi vara nöjda med det” (1 Tim 6: 3-8) Framgångsteologin och Livets ord-miljön har liksom IKEA gjort några få rika men har drabbat många andra med lidande. En miljö som präglas av övervakning, angiveri, bestraffning och skuldbeläggande behöver förändras i grunden, det räcker inte med en ursäkt från Ulf Ekman!

20 kommentarer på “Din ursäkt räcker inte Ulf Ekman

  1. Irene Nordgren skriver:

    Arne

    En eloge till dig för detta inlägg säger jag som katolik som nu befarar att Ulf Ekman kommer att bli en slags informell ”hjälpbiskop” till Anders Arborelius som är den enligt Ulf Ekmans egen utsaga som ”betytt mest för hans konversion.”

    http://debatt.svt.se/2014/03/10/ulf-ekman-ger-kraft-till-konservativa-katoliker/

    Jag oroar mig också mycket för hur Ulf Ekmans inställning till Israel / Palestina frågan kommer att influera inomkatolsk syn i Sverige.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=12372

    // Irène

  2. I församlingen Livets Ord är nu en rad medlemmar rasande efter att ha hittat ett tackbrev till en katolsk präst efter att ha besökt Medjugorje 2005 – en plats för extraordinära Mariauppenbarelser.

    Tackbrevet visar att ”hjärtats konvertering” ägde rum för ca 10 år sedan, vilket innebär att Ekman kört ett dubbelspel i alla dessa år för att bearbeta församlingen från insidan, innan han gått ut som katolik.

    De är alltså inte främst arga över att han konverterar, även om de är förvånade, utan ledsna, upprörda över att han inte kört med öppna kort.

    http://reflektioner.net/2014/04/03/vanner-det-ar-tydligen-sa-att-folk-tror-pa-det-dom-vill-tro-pa-och-inte-det-som-sags-oavsett-fakta/

    Även stiftelsefrågan är aktuell då familjen Ekman har ”evig” kontroll över den och kan tillsätta och avsätta styrelser då det är den ursprungliga stiftaren som i slutändan bestämmer.

    /Daniel

    Brevet från 2005

    ————————————————————

    My wife and I visited Medjugorje and Siroki Brijeg together with our friends from Italy, on 18 and 19 March this year (2005). My wife and I are Protestants, and I am a pastor in Uppsala in Sweden.
    On Siroki Brijeg we met you and you invited us to a seminar you were holding in your church for a group of pilgrims from Canada.
    Our visit to Medjugorje and the service at your church had a huge impact on our lives. We were deeply touched by the sense of the Lord’s presence. As you can imagine, the experience that we experienced in Medjugorje was something quite different from anything we have experienced in our lives. The truth about the Mother of our Lord is becoming clearer to us and we feel how the love of her has become great in our hearts . To our minds and our hearts this is a real revolution.
    I am a pastor and leader of a young and growing Protestant movement, which has a strong missionary activity in Russia, Central Asia, India and the Far East. Many pastors respect me and are looking up to me, which I receive with great seriousness, because I am aware of the great responsibility that the Lord has entrusted to me .
    Here in Sweden most pastors do not know the Blessed Virgin. We almost do not mention her. Many are getting nervous when she is mentioned, because our nation has been anti-Catholic for 500 years. I believe that this must change in our country. But we need your prayers. Please pray for Sweden – that our nation shall open up and re-recognize Our Lady.
    I would like to come to Medjugorje again next year. It would mean a lot to me if I could talk to you again and learn from you, and tell what the Lord is doing in our nation .

    May God bless you.
    In Christ with you for the salvation of the world
    Ulf Ekman ”

  3. Herbert Lindén skriver:

    Tack, bästa Arne Carlsson för en helt fantastisk analys! Bättre än så är det knappast möjligt att skriva!
    Herbert Lindén
    Närpes, Finland

  4. John Olsson skriver:

    Då Arne förmodligen fått det mesta av sin info från bloggen Alatheia vore det inte helt fel att referera dit, ”ära den som äras bör” heter det ju.

    Ukrainafrågan vet jag, i likhet med de flesta, bara det som skrivits men när det gäller ekonomi så kanske man ska akta sig för att kasta sten i glass med tanke på vilka löner som figurerar i SvK där kyrkoherde i de nya pastoratet tjänar uppemot 100000 kr i månaden.

    Dessutom önskar jag referenser, anklagelserna flyger i luften men då borde någon referens nämnas så att läsarna själva kan bilda sig en uppfattning.

    // John

  5. Arne Carlsson skriver:

    John. Det finns en länk till Alatheia i både den här artikeln och i den förra.

  6. John Olsson skriver:

    Ok, jag såg länken nu. Dock är påståendena om ekonomi bara utsagor, finns det nåt bevis?

    På vilket sätt är Livets Ords löner värre än SvK högsta höns löner?

  7. Arne Carlsson skriver:

    Jag har inte gjort några jämförelser mellan löner i vare sig Livets Ord eller Sv. Kyrkan.

  8. John Olsson skriver:

    Du skriver att ”Framgångsteologin och Livets ord-miljön har liksom IKEA gjort några få rika men har drabbat många andra med lidande”. Det måste väl ändå handla om löner och arvoden?

    Eftersom det verkar som att du kritiserade att ledare i Livets Ord blivit rika på medlemmarnas bekostnad (har du belägg ser jag gärna dem) så gjorde jag jämförelsen med SvK löner för att ha något att jämföra med.

    Är det värre om en pastor i Livets Ord tjänar 100000 (OBS: spekulation, jag vet inte alls vad de tjänar) än om en kyrkoherde i SvK gör det?

  9. Arne Carlsson skriver:

    Det jag skriver handlar om brist på transparens inte om löner! I min förra artikel finns länkar till UNT.

  10. Andreas Holmberg skriver:

    Visst finns det en nödvändig underordning (”underordna er varandra i Kristi fruktan”) både i ett samhälle och i en kyrka. Om inte allt ska splittras i småbitar (t.ex. bör ju även den som ogillar skatter betala dem). Men din kritik av Ulf Ekman och trosförkunnelsen upplever jag som relevant, Arne – den här artikeln om den andliga utvecklingen här och i Ukraina är lika bra som den om den politiska utvecklingen! Det vill jag gärna erkänna, även om jag inte delar din teologi på andra områden. Här hänvisar du till relevanta bibelord hos aposteln Paulus (som själv kunde vara auktoritativ, men som hade en helt annan auktoritet än auktoritäre Ekman).

  11. Irene Nordgren skriver:

    Hej Arne

    Vill tipsa om Vatikanradions intervju med Ulf och Birgitta Ekman.

    Hälsningar

    // Irène

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=12659

  12. Arne Carlsson skriver:

    Andreas, tack Andreas. Det du skriver om att pröva teologiska frågor utan att kunna dela dem är ett fint uttryck för enhet. Det kan ju vara så att vi är på väg in i en förändrad värld där alla våra försök kommer att ses med överseende för en större sanning. Då är ödmjukhet bättre än auktoritära fasoner.

    Iréne, tack för ditt intressanta tips. Har jag fel när jag tycker mig höra makarnas förtjusning över sin egen spegelbild mer än förtjusning över den katolska världen. Var finns påven Franciskus nya fokuseringar i denna intervju. Fattigdomsideal och öppenhet för HBTQ familjer. Att göra familjefrågan till en större fråga än klimatfrågor och tron på Jesus är ju minst sagt lite överraskande.

  13. Irene Nordgren skriver:

    Bästa Arne

    ”Att göra familjefrågan till en större fråga än klimatfrågor och tron på Jesus är ju minst sagt lite överraskande.”

    För RÄTTROGNA katoliker och patriark Kirills ortodoxa troende är inga frågor viktigare än sk familjefrågor dvs paraplyfrågor för all fortsatt diskriminering av homosexuella och kvinnor.

    För patriark Kirill överskuggar fortsatt möjlighet att tillsammans med sin bundsförvant Putin kunna diskriminera homosexuella till och med att han börjat närma sig påven och katolska kyrkan och det vill inte säga lite när det gäller ryska kyrkan…….men så kom allt av sig genom Krimkriget som blåste liv i gammal katolsk och ortodox rivalitet och kampen om själarna ……

    Inför hotet av kvinnliga ämbetsbärare och samkönade äktenskap framstår klimathotet som en BAGGIS inom min kyrka- ett synsätt som blivande katolikerna Ulf och Birgitta Ekman på ett RAKT sätt nu kommer vara biskop Anders behjälpliga i att TYDLIGGÖRA i Sverige !

    Shalom

    // Irène

  14. Irene Nordgren skriver:

    Arne

    PS Hur Ulf Ekman kommer att tackla ”fattigdomsidealet” inom sin nya kyrka återstår att se men det ska bli mycket spännande att följa.

    Karmelitmunken biskop Anders är mest känslig för katoliker med VISIONER och känns det bara tryggt och säkert att få slippa sådana så står biskop Anders ut med rätt många avvikelser i synen på såväl fattigdom som ett asketiskt leverne.

    // Irène

  15. Bengt Olof Dike skriver:

    Jag delar långt ifrån allt vad Livets Ord står för men kan inte blunda för dess framgång (obs ej framgångsteologi)som församling, jämte olika satsningar som gjorts. Men snart sagt varje kommentar om Livets Ord och Ulf Ekman från olika håll präglas av kritik, avståndstaganden, nästan allmän fördömelse av deras insatser för kristendomen.
    Vad Arne exakt menar med sitt utrop att det inte räcker, är svårt att veta. Men han kan kanske presentera ett förslag till vad Ekman bör göra mer än ursäkten.

    Men mellan raderna i hans kommentar, liksom än mycket mer i Iréne Nordgrens aktuella text, blottas kritiken mot katolska kyrkan och dess bildade och timide biskop Arborelius i Sverige. Iréne ”befarar” att Ekman skall bli informell biskop hos Arborelius och fortsätter sin kritik mot katolska kyrkans ”diskriminering” av homosexuella. Befarar?

    Hennes skrivande kollega på Katolsk Vision, Gert Gelotte, påstod nyligen också att de homosexuella var förtryckta av kyrkan men nämnde då inte påvens för några veckor sedan tydliga och offentligt markerade omsorg om dem.
    Det är därför viktigt att på samma sätt markera Nordgrens och Gelottes icke representativa åsikter för katolska kyrkan. Det som uttrycks i Katolsk Vision är inte mer än deras egen vision om hur kyrkan enligt deras åsikter skall vara. Men såväl biskop Arborelius som andra svenska katoliker har ju tagit dem i örat och tydliggjort deras texters främlingskap för den officiella kyrkans ståndpunkter. Båda skriver förvisso ibland kloka och läsvärda texter men har alltså i kyrkans inställning vad gäller exempelvis aborter och samkönade äktenskap en helt annan åsikt.

    Och det smärtar både mig och många andra – även om jag själv ej är katolik utan förankrad i Svenska kyrkan – att se den återkommande kritiken mot biskop Arborelius, som så klart och tydligt och på ett enligt min uppfattning (öd)mjukt och lågmält sätt företräder sin kyrkas bärande teologi.

    Biskopen är ju faktiskt en stabil klippa i kristenhetens Sverige. Det bör också Arne tänka på och med glädje notera.

  16. Irene Nordgren skriver:

    Bengt Olof Dike

    ”Det som uttrycks i Katolsk Vision är inte mer än deras egen vision om hur kyrkan enligt deras åsikter skall vara.”

    Får jag be dig sluta snacka i nattmössan och sluta sprida direkta faktafel !

    Här nedan kan du förkovra dig en smula innan du tar till orda !

    Det finns miljoner och åter miljoner katoliker som har samma åsikter som Katolsk Vision.

    Alla länkarna går till INOMKATOLSKA hemsidor.

    I Sverige finns ca 100.000 katoliker vilket ska sättas i proportion till världens 1,2 miljarder katoliker av olika uppfattningar.

    International Movement We Are Church
    http://www.imwac.net/413/

    Catholics for Choice (CFC)
    http://www.catholicsforchoice.org/about/default.asp

    Association of Catholic Priests (ACP)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_Catholic_Priests

    USA
    Association for the Rights of catholics in the church (ARCC)
    http://arcc-catholic-rights.org/

    Kyrkoherdeinitiativet Österrike
    http://arcc-catholic-rights.org/

    Kyrkoherdeinitiativet Schweiz
    http://de.wikipedia.org/wiki/Pfarrei-Initiative_Schweiz

    // Irène

  17. Bengt Olof Dike skriver:

    Nej Iréne, jag har skrivit några faktafel i min betoning av att Katolsk Vision inte företräder Katolska kyrkans officiella åsikter och därför inte är representativ för kyrkan.
    Klokt nog förbigår Du också med tystnad konstaterandet, att biskop Arborelius och andra officiella representanter för kyrkan i Sverige tydligt har markerat att Katolsk Vision är så att säga en röst vid sidan om kyrkan.
    En helt annan sak är ju om enstaka katoliker på andra håll i världen förenar sig med Dina eller Gert Gelottes åsikter.

    Jag noterar även Din tystnad över mitt slutsats att biskop Arborelius är en tung och mycket väsentlig kraft för kristendomen i vårt land! Det är svårt att inte tolka tystnaden som att Du ej in stämmer i slutsatsen.

    BENGT OLOF DIKE

  18. Herbert Lindén skriver:

    Hej! Rätt ofta har jag i kristna sammanhang mött människor som hävdat att de nått fram till den fullkomliga sanningen eller fullheten. Min reaktion har varit: Stackars människa! Mera vilse i livet, inte minst i kristna sammanhang, kan vi knappast komma. Guds folk, vi må sedan vara katoliker, lutheraner, pingstvänner eller något annat, är i bästa fall på väg mot den sanna fullheten. Något att tänka på när vi råkar i luven på varandra i teologiska spörsmål?
    Herbert Lindén
    Närpes, Finland

  19. Irene Nordgren skriver:

    Bengt Olof Dike

    ”Klokt nog förbigår Du också med tystnad……”

    Jag vet inte hur många gånger jag på KV blogg vänt mig till biskop Anders för att få honom att förstå att det är han som har makten att bestämma vilket klimat han önskar ha inom sitt stift. Du är en perfekt illustration på vilken effekt favorisering och mobbing får genom att skapas och utnyttjas av en biskop/ en ledare.
    Biskop Anders står som ansvarig (genom att offentligt varna för KV) att det inom hans flock råder fiendskap och konflikter som också spiller över till andra samfund och deras medlemmar som nu tex till dig inom svenska kyrkan.

    KV manifesterar sin uppfattning som grundas utifrån samvetsfrihet som biskop Anders är snabb att försvara när det inte rör inomkatolska sammanhang.

    Om det varit lite stake i biskop Anders så skulle han gå ut med en fridlysning av KV inom sitt stift och därigenom frånta tex dig mfl alibit att trakassera mig och KV.

    Utifrån mitt perspektiv är det implicit biskop Anders som ger dig och andra legitimitet att sätta dig/er på höga hästar – underförstått du mfl VERKSTÄLLER biskop Anders önskan att bete dig /er mot KV som FREDLÖST och som det är helt OK att få kasta sten på med biskop Anders indirekta godkännande. Utifrån mitt perspektiv måste du förstå att jag inte betraktar biskop Anders som särskild ”timid”…….

    Vill biskop Anders ha KRIG så ska han naturligtvis få krig ……

    Vill biskop Anders ha FRED så ska han få FRED.

    Det är inte jag som gräsrot som avgör klimatförhållandena i Stiftet. Det är Stiftets biskop som har den MAKTEN.

    Gör mig en tjänst och lägg detta på minnet.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=12515

    // Irène

  20. Bengt Olof Dike skriver:

    Bästa Iréne!

    Vilket vredesutbrott jag ser – mer riktat mot biskop Anders än mot mig! Skall man se det som att Du och Gert Gelotte, vilka väl utgör Katolsk Vision, har ömma tår? Det jag gjorde var ju bara att påpeka att KV inte på något sätt är representativ för katolska kyrkan. Det är ju också detta, om jag förstått saken rätt, som biskopen har slagit fast. Att sedan antyda att biskopen vill ha krig synes också vara avslöjande för Dig och KV i sammanhanget. Men en biskop skall väl ha rätten att reagera, om det finns katoliker, som offentligt i grundläggande frågor hävdar andra åsikter än kyrkans officiella – eller hur?